fbpx
Close Sidebar

Teennews

16.08.2021

Є майже зовсім порожні шкільні сайти. І є школи, на сайтах яких сумлінно підібрано геть усе: докладно представлена і виховна, і навчально-методична робота, і всі подробиці про адміністрацію школи та управління, і ліцензії, і чого тільки немає. Дві крайнощі. Так і виходить: школи кидаються від творчого процесу, від бажання зробити шкільний сайт теплим і цікавим до відвертої бюрократії, і ніяк не можуть вибратися з цього замкненого кола. Між ними, як водиться, золота середина: сайти, до створення яких адміністрація підійшла розважливо. Що значить «розважливо» у практичному розумінні? Як це?

Нам уже відомі два принципи, які визначають комунікацію через шкільний сайт. Більше про них у пості. Який контент створювати для шкільного сайту, спираючись на ці принципи? – Корисний масовій аудиторії. Усе стає на місця, якщо підійти до наповнення шкільних сайтів з боку мас-медійної теорії. Ось у вас є сайт, і є меню – виважене, незахаращене рівнями і рубриками – приклади таких меню ви можете подивитися в пості з рейтингом найкращих шкільних сайтів. А про архітектуру сайтів, рівні і рубрики читайте тут.

Яким має бути контент шкільного сайту?

  • корисним
  • інформативним
  • зрозумілим
  • чітким
  • цікавим
  • актуальним

Чи є на шкільних сайтах контент, який не відповідає цим маркерам і є нецікавим для якоїсь з аудиторій? Який контент відповідає всім цим маркерам і є наймасовішим – таким, що об’єднує всі аудиторії сайту?

Через те, що аудиторія шкільних сайтів неоднорідна, дійсно маємо таку ситуацію, що контент, корисний одній аудиторії, нецікавий і некорисний іншим. Тому майже всі школи ділять його на розділи «Учням», «Батькам», «Учителям» – щоб кожна з аудиторій могла знайти контент, корисний собі, у якомусь із цих розділів сайту.

Межі формалізму

Пам’ятаєте, в книзі Наталії Чапліної: «Скажи, читатель, бывал ли ты в учительской? Нет, не на минутку за журналом или голобусом. Не в горький час, когда над головой разряжаются молнии праведного педагогического гнева и ничего, кроме собственных тапочек, не видишь. Ты просто так бывал в учительской? Посидишь час-другой, осмотришься и поймешь характер школы, узнаешь, как живется в ней ученикам и учителям. Бывает, главное место в учительской занимает доска с приказами: «Срочно сдать!..», «Строго предупредить!…», «Указать…», «Объявить…». Разговоры в такой учительской тяжелые. Зато в другой учительской на столах и подоконниках, во всех свободных уголках тянутся к свету, топорщатся бутонами цветы. И объвления на стенде другие: «Поздравляем…», «Объявить благодарность…», «Уважаемые коллеги, напоминаем…». В переменку учителя успевают и чайку выпить, и пошутить, и посоветоваться. Уютно. Тепло». Ця книжка написана в 90-ті. Але сучасні шкільні сайти нагадують ті самі стенди зі шкільних учительських.

Необхідність комунікувати через сайт одразу як мінімум із трьома аудиторіями змушує чимало шкіл транслювати максимально узагальнену бюрократичну інформацію: нормативно-правові документи, накази тощо. Це не робить жодний із сайтів цікавішим і кориснішим, проте дозволяє школам вважати, що як заклади вони свою контентну місію таким чином виконали. Чи насправді є необхідність публікувати всю цю «нормативку» на шкільних сайтах?

Певно, школа може й має публікувати актуальну нормативно-правову інформацію, створену різними освітніми інституціями, якщо це напряму стосується функціонування школи як закладу освіти. Проте це не означає, що школа має захаращувати цими документами весь шкільний сайт. Якщо школа вважає себе зобов’язаною публікувати нормативно-правові документи, варто також робити якісь форми для коментарів, обговорення – щоб аудиторії змогли залишити свої примітки. Досвід школи №78 демонструє, що «нормативку» можна розмістити на сайті акуратно, не захаращуючи основне меню й не перевантажуючи сайт.

functional photoРозміщуючи якийсь розділ на сайті, потрібно обмірковувати, як його сприйматимуть представники тієї чи іншої аудиторії. Буває, школа публікує на сайті внутрішню «нормативку», створену для педагогічного колективу, а не для батьків чи, тим більше, дітей. Наприклад, у розділах сайту про булінг майже всі школи публікують накази щодо проведення антибулінгових заходів у школі, замість опублікувати, наприклад, фото з цих уже проведених заходів. Публікація наказів ніяк прямо не стосується ані батьків, ані дітей – їх мають виконувати, насамперед, педагоги. Тож мета публікації наказу про антибулінгові заходи на шкільному сайті незрозуміла: для кого це, навіщо, адже це просто внутрішній документ школи? А ось фото з таких заходів зацікавили би всіх. Але деякі школи, щоб продемонструвати антибулінгову активність, займаються певною демагогією: публікують ці накази з переліком ще не проведених заходів, замість розповісти й показати по факту, що дійсно було зроблено. 

Так само неоднозначно сприймається розділ «Ми ними пишаємося» – про тих, ким пишається школа. Схоже, школи, які опублікували такий розділ, представляють себе адептами «успішного успіху», виділяючи якихось окремих людей на тлі «всіх інших», які до дошки пошани ще не дотягнули. Сенсу в такому «пишанні» мало: адже за логікою в якісній школі успішність учнів має бути нормою, а не одиничним явищем, гідним дошки пошани. І створюючи таку «дошку пошани», школа комунікує не те, що її учні є успішними, а те, що серед «сіреньких» є деякі, яких можна виділити. Одразу ж виникає запитання: ці успішні, а всі інші які? Багатьох дітей і батьків цей розділ навряд чи замотивує, проте загонить у комплекси: діти вчитимуться з відчуттям, що можуть не дотягнути до планки, завданої школою. Крім того, мало хто має ілюзії, що справді успішні люди досягають чогось більше всупереч, аніж завдячуючи.

Деякі школи створюють підменю «Звіт директора», «Внутрішня система забезпечення якості освіти», «Вакансії», «Фінансовий звіт», «Запитання до директора», «Структура навчального року», «Прийом до 1 класу», «Видатні випускники», «Освітні програми», «Територія обслуговування», «Матеріально-технічне забезпечення», «Правила прийому до школи», «Результати моніторингу якості освіти», «Наші досягнення», «Режим роботи» і наповнюють ними основне меню шкільного сайту.

Бачимо, що ці підменю можуть бути корисні вже не всій аудиторії сайту, а лише окремим сегментам. Таким чином у підменю «Про школу» вони звужують аудиторію – ідуть урозріз із принципом масовості. Тож ці підменю перевантажують, захаращують розділ з інформацією «Про школу».

Якщо хочеться залишити ці підменю на сайті, їх можна винести в інші розділи основного меню, спрямовані на вужчу аудиторію. Наприклад, деякі школи роблять для розділу меню «Про школу» підменю «Загальна інформація» та «Структура закладу», а вужчі підменю виносять у розділ меню «Освітній процес» – у підменю «Організація освітнього процесу», «Локальні документи закладу» та «Нормативно-правова база». Цікавішими та менш бюрократичними ці розділи не стають, але основне меню виходить, принаймні, структурованішим.

functional photo

Структура меню сайту однієї зі столичних гімназій

Аудиторія шкільного сайту неоднорідна, про це докладніше поговоримо у наступних постах. Проте розуміємо, що аудиторію шкільних сайтів потенційно складають три великі групи користувачів: батьки, учителі та школярі. Отже, на шкільному сайті може бути інформація, корисна батькам, учителям та школярам. Крім того, аудиторією шкільного сайту є адміністрація школи, районних та міських управлінь освіти, взагалі освітяни та представники інших галузей. Має бути контент, корисний для них.

Контент, що стосується виховних заходів і поведінки дітей у школі, стосується всіх груп аудиторій, не ділить їх, а навпаки, об’єднує, тож є найбажанішим. Тим більше, що саме з фото та заміток про такі заходи й участь у них дітей більшість відвідувачів сайту, ким би вони не були, складатимуть враження про заклад.

Узагальнюючі і цікаві всім аудиторіям розділи «Про школу» та «Контакти». Столичні школи по-різному підходять до наповнення цих розділів. Деякі, щоб спростити користування сайтом, виносять контакти у футер, щоб не виносити цей розділ у основне меню, цілком логічно спрощуючи його.

Який контент розміщують у розділі «Про школу»? Будь-хто, хто зайде на сайт, з цього розділу зможе взяти повну інформацію про історію та сьогодення школи, її традиції, адміністрацію, педагогічний колектив, напрями роботи, розклад дзвінків, час роботи тощо.

Дуже показовий позитивний досвід шкіл, які винесли в окремі розділи чи в розділ «Про школу» контент про шкільний музей, бібліотеку, їдальню, медпункт, групу подовженого дня, психологічну та соціально-педагогічну служби, спортивний розвиток, шкільний театр, журнал чи газету. Дійсно, багато шкіл ігнорують роботу деяких шкільних підрозділів і ніяк її не висвітлюють. А деякі школи – навпаки, просувають контент про роботу цих підрозділів на шкільному сайті, і це робить сайт кориснішим для всіх груп відвідувачів. Деякі школи навіть мають окремі сайти про свою шкільну бібліотеку, роботу психолога тощо. Видно, що ці школи не забувають висловити повагу та інтерес до роботи спеціалістів та спеціалізованих підрозділів. Про такі проєкти ми розповімо в наступних постах.

Цікаві й об’єднуючі для всіх аудиторій підменю розділу «Про школу»: «Експериментальна робота», «Органи управління школою/гімназією/ліцеєм», «Співпраця з громадою», «Сторінка директора», «Екскурсія школою» тощо. Усі ці підрозділи можуть бути наповнені інформацією, корисною різним аудиторіям.

functional photo

Фрагмент сайту київської школи №280

Добре, коли всі розділи меню шкільного сайту передбачають певну динамічність – те, що їх будуть оновлювати та комунікувати через форми. Навіть у більш статичних підменю можна запросити аудиторію – батьків, дітей, – до спілкування. Наприклад, у розділі про історію школи запропонувати аудиторії надсилати дані, фото про школу – це дасть можливість із часом поліпшити, зробити цей розділ більш цікавим.

Новини

Найдинамічніший розділ, який може бути на шкільному сайті – новини школи. Ось у цьому розділі справді можна показати багато: розповідати про успіхи і досягнення дітей у конкурсах та секціях, повідомляти батьків та колег про якісь шкільні події, роз’яснювати нормативно-правову інформацію тощо. За визначенням, інформація, яка полягає в основу новини, має бути актуальною, оперативною, тому добре, коли цей розділ оновлюється якнайчастіше. Це вимагає побудови процесу періодичного виробництва та публікації контенту.

Новини зовсім не обов’язково виносити в меню: їх просто може бути виведено на головній, першій сторінці сайту. Докладніше про створення меню та його підрозділів поговоримо в наступних постах.

Отже, який контент розміщувати на шкільному сайті, щоб він точно був корисним? 

  • новини
  • інформацію про роботу підрозділів (бібліотеки, музею, психологічної служби, групи подовженого дня, спортивного залу та ін.)
  • про історію школи та людей, які в ній навчалися
  • екскурсія школою
  • про традиції
  • про педколектив

Шановні вчителі! Сайт TeenCorr оголошує про запуск медійного спецпроєкту «Учитель-блогер», у якому наші редактори розбиратимуть приклади постів та блогів і розповідатимуть про особливості ведення блогів про школу та навчання, про написання публіцистичних текстів. Слідкуйте за оновленнями тут та за появою посилання на спецпроєкт! «Учитель-блогер» є безкоштовним проєктом, проте ви можете, за бажанням, робити донейшн через сайт, PayPal чи Патрон – це підтримає нас у створенні нових проєктів та розвитку тих, що вже працюють. Долучайтеся!

Become a Patron!

Підтримати сайт

Підписуйся на TeenCorr-листи

Чекаємо на вас у фейсбук, в інстаграм та на каналі телеграм.

«Учитель-блогер»


Прочитати ще
Підтримати сайт / Support:

Ти можеш матеріально підтримати сайт – зробити довільний донейшн через Paypal. Щиро дякуємо, що ти цінуєш нашу працю й допомагаєш оплачувати витрати з утримування сайту! Тоді ми матимемо змогу заохочувати до співробітництва нових цікавих авторів і технічно розвивати портал. Щоб здійснити підтримку та зробити переказ, натисни кнопку Donate.

We will be able to encourage new interesting authors to collaborate and technically develop the portal. We sincerely thank you friends for appreciating our work and helping us pay for the costs of maintaining the site. You can Paypal.

Увійти / Login
[ultimatemember form_id="4322"]
Підпишися на щотижневий дайджест!
Долучайся до нас у всіх соцмережах і проєктах:
PayPal:
Підтримай роботу журналістів сайту!

© 2010-2021, ContentLab. Усі права захищені. Використання будь-яких матеріалів, що розміщені на сайті TEENСORR, дозволяється за умови посилання на teencorr.com.ua. Для інтернет-видань є обов'язковим пряме відкрите для пошукових систем гіперпосилання на http://teencorr.com.ua. Посилання має бути розміщене в незалежності від повного або часткового використання матеріалів. Гіперпосилання (для інтернет-видань) – має бути розміщене в підзаголовку чи в першому абзаці матеріалу.

Перейти к верхней панели